Zespół Szkół Samochodowych - logo
s1
s7
s5
s4

Jak pomóc uczniowi, który opuszcza szkołę i wagaruje?

Jak pomóc uczniowi, który opuszcza szkołę i wagaruje

Wagary najczęściej określane jako ucieczka dziecka ze szkoły. Oficjalnie nazwane są „ nieobecnością nieusprawiedliwioną”. Często zaczynają się od ucieczek z pojedynczych lekcji.

Przyczyny wagarów można podzielić na trzy grupy:

  • wagary, których podłożem jest choroba (fobia szkolna, choroby psychiczne, zaburzenia emocjonalne),
  • wagary, które mają swe źródło w niechęci do szkoły na skutek przykrych w niej doznań i przeżyć( złe oceny, konflikty z rówieśnikami, konflikt z nauczycielem),
  • wagary, których źródła tkwią poza szkołą, w środowisku, które zachęca do opuszczania nauki i zajęć szkolnych ( rówieśnicy, rodzice, sytuacja domowa).

Wagary pełnią wśród uczniów następujące funkcje:

  • są środkiem, który umożliwia osiągnięcie jakiegoś celu, np. rozrywka;
  • są reakcją na frustrację, bądź na groźby frustracji;
  • są traktowane jako mechanizm obronny – uniknięcie źródła karania;
  • są traktowane jako sposób związany z załagodzeniem stanów niepewności;
  • ucieczką przed porażką.

Czynniki sprzyjające wystąpieniu wagarów:

  • zmiana form pracy szkoły,
  • przejście ze szkoły podstawowej, gimnazjum do szkoły średniej,
  • wzrost wymagań dydaktycznych,
  • zmniejszenie kontroli ze strony rodziców,
  • brak efektywnej współpracy między nauczycielami i rodzicami

Zagrożenia związane z wagarami:

  • wagarowicz może ulec wypadkowi,
  • wagarowicz może zupełnie przypadkowo znaleźć się w nieodpowiednim momencie, w niewłaściwym miejscu ( rozbój, napad, kradzież itp.),
  • na wagarach zdarza się robić rzeczy, których normalnie nigdy by się nie zrobiło ( picie, palenie, kradzieże),
  • wagarowicz może spotkać się z osobami zdemoralizowanymi (dealer),
  • wagarowiczowi ktoś może coś zrobić ( okraść, pobić, zgwałcić),
  • wagarowanie zaawansowane może prowadzić do ukształtowania się postawy do unikania przykrości i pożądania przyjemności,
  • braki w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych.

Rozwiązanie problemu

 Aby problem wagarów rozwiązać należy:

  • w każdym przypadku poznać przyczynę wagarów;
  • zorganizować pomoc dziecku w nauce;
  • konsekwentnie stosować środki dyscyplinujące;
  • ściśle współpracować na linii nauczyciel - rodzic;
  • podjąć starania w celu stworzenia pozytywnej grupy rówieśniczej;
  • zapewnić  dziecku sukces w szkole.

Skutki absencji na lekcjach

Z uwagi na absencję narastają trudności w nauce, które prowadzą do niepowodzeń szkolnych i braku promocji do klasy programowo wyższej. Uczeń, który wagaruje i doświadcza niepowodzeń szkolnych, bywa odrzucany przez zespół klasowy, może mieć poczucie wyizolowania i niską samoocenę. Taki stan pośrednio lub bezpośrednio bywa powodem zaprzestania realizacji obowiązku szkolnego, braku minimum wykształcenia i kwalifikacji zawodowych, szukania możliwości zaspokojenia potrzeby uznania, sukcesu, samorealizacji w nieformalnych grupach szkodliwych społecznie o znamionach przestępczych.