Jak pomóc uczniowi, który opuszcza szkołę i wagaruje?
Jak pomóc uczniowi, który opuszcza szkołę i wagaruje
Wagary najczęściej określane jako ucieczka dziecka ze szkoły. Oficjalnie nazwane są „ nieobecnością nieusprawiedliwioną”. Często zaczynają się od ucieczek z pojedynczych lekcji.
Przyczyny wagarów można podzielić na trzy grupy:
- wagary, których podłożem jest choroba (fobia szkolna, choroby psychiczne, zaburzenia emocjonalne),
- wagary, które mają swe źródło w niechęci do szkoły na skutek przykrych w niej doznań i przeżyć( złe oceny, konflikty z rówieśnikami, konflikt z nauczycielem),
- wagary, których źródła tkwią poza szkołą, w środowisku, które zachęca do opuszczania nauki i zajęć szkolnych ( rówieśnicy, rodzice, sytuacja domowa).
Wagary pełnią wśród uczniów następujące funkcje:
- są środkiem, który umożliwia osiągnięcie jakiegoś celu, np. rozrywka;
- są reakcją na frustrację, bądź na groźby frustracji;
- są traktowane jako mechanizm obronny – uniknięcie źródła karania;
- są traktowane jako sposób związany z załagodzeniem stanów niepewności;
- ucieczką przed porażką.
Czynniki sprzyjające wystąpieniu wagarów:
- zmiana form pracy szkoły,
- przejście ze szkoły podstawowej, gimnazjum do szkoły średniej,
- wzrost wymagań dydaktycznych,
- zmniejszenie kontroli ze strony rodziców,
- brak efektywnej współpracy między nauczycielami i rodzicami
Zagrożenia związane z wagarami:
- wagarowicz może ulec wypadkowi,
- wagarowicz może zupełnie przypadkowo znaleźć się w nieodpowiednim momencie, w niewłaściwym miejscu ( rozbój, napad, kradzież itp.),
- na wagarach zdarza się robić rzeczy, których normalnie nigdy by się nie zrobiło ( picie, palenie, kradzieże),
- wagarowicz może spotkać się z osobami zdemoralizowanymi (dealer),
- wagarowiczowi ktoś może coś zrobić ( okraść, pobić, zgwałcić),
- wagarowanie zaawansowane może prowadzić do ukształtowania się postawy do unikania przykrości i pożądania przyjemności,
- braki w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych.
Rozwiązanie problemu
Aby problem wagarów rozwiązać należy:
- w każdym przypadku poznać przyczynę wagarów;
- zorganizować pomoc dziecku w nauce;
- konsekwentnie stosować środki dyscyplinujące;
- ściśle współpracować na linii nauczyciel - rodzic;
- podjąć starania w celu stworzenia pozytywnej grupy rówieśniczej;
- zapewnić dziecku sukces w szkole.
Skutki absencji na lekcjach
Z uwagi na absencję narastają trudności w nauce, które prowadzą do niepowodzeń szkolnych i braku promocji do klasy programowo wyższej. Uczeń, który wagaruje i doświadcza niepowodzeń szkolnych, bywa odrzucany przez zespół klasowy, może mieć poczucie wyizolowania i niską samoocenę. Taki stan pośrednio lub bezpośrednio bywa powodem zaprzestania realizacji obowiązku szkolnego, braku minimum wykształcenia i kwalifikacji zawodowych, szukania możliwości zaspokojenia potrzeby uznania, sukcesu, samorealizacji w nieformalnych grupach szkodliwych społecznie o znamionach przestępczych.